A finn fomatervezés fogalms az 1950-es években született elsősorban Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva és Kaj Franck nagy sikert aratott, rendkívül jó minőségű termékeinek és műtárgyainak
köszönhetően. Az alapok azonban a századfordulóhoz, a nemzeti romantika korszakához köthetők. A Finn Iparművészeti Egyesületet 1875-ben alapították eredetileg kézműves iskolaként, melyből aztán kifejlődött a híres Iparművészeti Főiskola. A második világháború után Finnországnak szüksége volt valami új, modern, nemzetközi identitásra. Erre a kihívásra a művész-tervezők kitűnő választ adtak. Az 1950-es 1960-as években a milánói triennálékon a finn iparművészet nagy áttörést ért el, a finnek fantáziadús egyszerűsége óriási figyelmet keltett.
Kaj Franck 1948-ban tervezte a Kilta étkészletet
A triennálék sikerének előzményei voltak Alvar Aalto innovatív bútorai és üvegtárgyai az 1930-as években, melyekre a nemzetközi média is felfigyelt. Ekkor született pl. az Aalto-váza, mely később a finnek egyik jelképévé vált. A triennálék termése viszont a Domus-szék, a Kilta-készlet, a Muurame-bútor, a Fiskars-olló, a Marimekko-szoknya. Az 1970-es években megjelenő alapanyagok, a műanyag és az üvegszál, új lehetőséget kínáltak a színek és a formák tekintetében. Yrjö Kukkapuro, Eero Aarnio kerek formái és harsány színei meghódították a világot. Az 1980-as években a tervezők visszatértek a fához, illetve a fémet a fával kombinálták. Ugyanebben az évtizedben az ipari formatervezés szerepe egyre növekedett, a képzőművész vezette tervezésről áttértek a termékfejlesztési csoportok alkalmazására, melyben a formatervező csupán egy volt a szakemberek a csapatában. Az 1990-es években a formatervezés hangsúlyos szerephez jutott a termékfejlesztés során. Erre az időre tehető a finn globális termékek megjelenése: Nokia, Suunto, Metsopaper, Ponsse, Polar.
A vizuális művészeti oktatás Finnországban igen fejlett és széleskörű. A formatervezők soha nem voltak udvari vagy főúri művészek, nekik mindig is meg kellett küzdeniük a napi gondokkal. Ebből született meg az őszinte finn formatervezés hagyománya. A finn tárgyak olyanok mint a finn természet: egyszerűek, tiszták, hűvösek, néha zordak is. A hideg és nyugodt formák fejlett technológiát rejtenek. Az utóbbi években a finn formatervezők érdeklődése egyre inkább a fejlett technológiai termékek, részegységek, gépek, készülékek felé fordult, de továbbra is kedvelik a használati tárgyakat, edényeket is.
Nemzetközi kutatások szerint a finn design napjainkban rendkívül versenyképes, mert egyesül benne a számítástechnikai tudás, az innováció, a magas színvonalú kutatás és oktatás. Ez adja a versenyképesség és az ipari termelés sikerének alapját most és a jövőben. Az új évezredben az ipari formatervezés egyre fontosabb tényezője lesz a versenyképességnek, hiszen manapság már többnyire a külseje alapján választjuk a terméket.
http://www.finland.hu/public/default.aspx?nodeid=39348&contentlan=28&culture=hu-HU
|