A finn hajógyártás felvirágzása részben a Szovjetuniónak a második világháború után lerótt jóvátételnek köszönhető. Azóta a hajógyárak ismertté váltak a jégtörőkről, amelyekre saját kikötőinkben is szükség van a hajózási útvonalak szabaddá tételére. A Masa Yards és a Finnyards hajógyárak, jóllehet ma már norvég tulajdonban, más típusú hajókat, például luxus tengerhajókat is gyártanak. Ezek a cégek túlélték az iparágban dúló kíméletlen versenyt, amelyet súlyosbít a számos országban nyújtott állami támogatás a finn kormány ennek megakadályozására tett erőfeszítései ellenére. Finnország vezető gyártó az olajfúrótornyok előállítása terén is. A hosszú tengerparttal, kiterjedt szigetcsoportokkal és mintegy kétszázezer tóval rendelkező országban természetes, hogy ismertek vitorlásai és egyéb vizijárművei (pl. a Hattyú).
A fémiparban olyan nemzetközileg ismert márkanevek működnek, mint az ollóiról híres 1649-ben alapított Fiskars. A Kyro Corporation része a Tamglass, amely üveggyártó berendezések vezető előállítója. Egyéb cégek olyan termékeket gyártanak fémből és fából, mint a sportfelszerelés, bár számos fogyasztói cikket, például háztartási eszközöket olyan országokban gyártanak, ahol a költségek alacsonyabbak.
A fémfeldolgozás szintén nagy múltra tekint vissza Finnországban. Számos bánya megszűnt, ezért a nyersanyagot importálni kell. Emiatt a vállalatok magas feldolgozottságú termékeket állítanak elő, mint például az Outokumpu által gyártott rézcsövek, míg ugyanez a cég a réz- és cinkkohászatot a Bolinden nevű svéd cégbe olvasztották. A jelenlegi legfontosabb érclelőhely az észak-finnországi Kemiben található, ahol krómot gyártanak az Outokumpu (bizonyos idoszakban AvestaPolarit) magas feldolgozottságú termékeihez. A Rautaruukki többféle terméket állít elő, többek között acéllemezt. Technológiai szempontból nemzetközileg is jelentős találmány volt az Outokumpu által kifejlesztett flash smelting eljárás.
http://www.finland.hu/public/default.aspx?nodeid=39345&contentlan=28&culture=hu-HU
|